tiistai 9. joulukuuta 2014

Lasinaluset

Itse tehtyjen lahjojen sarja jatkuu lasinalusilla :) Näitä on nyt kahta sorttia, eli farkkujen sisäsaumoista kieputettuja ja kangastilkuista kudottuja. Molemmista tuli kyllä mun mielestä tosi ihania, melkein tekis mieli pitää kaikki vaan itellä :D No mutta onneksi ei oo tarvetta ihan näin monille lasinalusille, joten ehkä niistä raaskii luopua..

Näihin farkkuisiin lasinalusiin materiaali syntyi farkkumaton sivutuotteena. Minä olen omani tehnyt noista sisäsaumoista, jolloin alusista tulee varsin tiiviitä. Näitä voi ihan yhtä hyvin kieputtaa myös ulkosaumoista tai vaikka lahkeiden päärmeistä. Kiinnityksessä näppärimmäksi olen todennut kuumaliiman. Epäilen tosin, että kuumaliimalla kiinnitetyt eivät varmaankaan kestä pesua. Normaalia käyttöä näkyvät kyllä kestävän moitteetta, omat olleet käytössä jo puolisen vuotta. Viimeistelyssä olen käyttänyt farkkujen ulkosaumoja, joista siis on tehty tuo viimeinen kierros, tällä tavalla reuna näyttää huolitellulta. Minä olen näissä kieputtanut kahta saumaa yhtäaikaa, jolloin lopputulos on tummonen hyvin spiraalimainen. Ihan yhtä hyvin voi kieputtaa yhtä saumaa kerrallaan ja jatkaa uudella kun yksi loppuu.

Vasemmalla saumojen kieputus ja oikealla viimeisen kierroksen tekeminen.
Vasemmalla valmiit aluset pakattuina lahjaksi, oikealla valmiit aluset lähempää.

Näitä lasinalusia varten taas tein lakanaköyden ohjeella tuollaista ohkaista kangasnarua ja sillä kudoin aluset pahvikehikkoa käyttäen. Sukkapuikko tai vastaava on tuossa kudonnassa muuten ehdoton apuväline. Narun värimaailmahan riippuu täysin käytetyistä kangassuikaleista, joten näitä voisi tehdä ihan minkänäköisiä tahansa!

Vasemmalla valmista kangasnarua ja kangassuikaleita. Oikealla narulla kutomista.
Vasemmalla valmis alunen ja oikealla lasinaluset on kiedottu pakettiin ylijääneellä kangasnarun pätkällä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!